Sehr verschieden von den drastischen Beschreibungen in Potenz-Beschwörungen sind die Lieder des Inanna-Dumuzi-Zyklus. Der Sumerologe Jerrold S. Cooper hält es für wahrscheinlich, dass diese Lieder für die Heilige Hochzeit adaptierte Frauenlieder zu Festlichkeiten rund um Werbung und Hochzeit darstellen. Inanna und Dumuzi wurden dann nur stellvertretend für das Paar oder die Liebenden genannt.
 
  What we probably have here are songs written or adapted for the sacred marriage that reflect and perhaps contain actual women's songs sung for celebrations and ceremonies surrounding courtship and wedding, or perhaps at more private moments with family or friends.

Inanna and Dumuzi could well have been the paradigmatic couple of secular love literature, much as other divine or legendary lovers are used in other traditions.

  J.S. Cooper, Gendered Sexuality in Sumerian Love Poetry, in: I.L. Finkel und M.J. Geller (eds.), Sumerian Gods and Their Representations, Cuneiform Monographs Bd. 7, Groningen 1997, S. 97.
Lied Potenzbeschwörung